Z tego artykułu dowiesz się jak automatyzować rendering dla kilku kamer z jednej sceny, wykorzystując do tego klatki kluczowe w animacji oraz batch render.
Po co mi w ogóle automatyzacja renderingu?
Przygotowanie kolejki renderowania jest bardzo wygodne, kiedy tworzymy wizualizacje, gdzie w jednej scenie musimy przygotować kilka ujęć.
Automatyzacja renderingu przydaje się szczególnie, kiedy tworzymy wizualizacje dla deweloperów. Wtedy zazwyczaj jest wiele pomieszczeń i niekiedy kilka ujęć dla każdego z nich. Czekanie przed monitorem aż skończy się renderować jedno ujęcie, aby przejść do kolejnego, to najzwyczajniej strata czasu.
Można co prawda z grubsza określić czas renderingu i “odwiedzać” naszą stację roboczą od czasu do czasu, ale nadal jest to niewygodne i przede wszystkim nieefektywne. Co najgorsze, że nieraz wiąże się to z koniecznością wstawania w środku nocy, żeby dopilnować całego procesu.
Przy takiej formie pracy można się nieźle namęczyć, przepalić niepotrzebnie czas a na dodatek ciągle ma się zajętą głowę czymś, co można oddelegować maszynie.
Automatyzacja procesu renderingu jest super rozwiązaniem, jeśli cenimy sobie nasz czas i chcemy jak najbardziej skrócić czas renderowania.
Czy nie wystarczy mi do automatyzacji sam Batch Render?
Batch Render pozwala jedynie (a może aż) uruchomić automatyczną kolejkę renderowania. Jest to rozwiązanie idealne, jeśli korzystamy z jednego ujęcia dla danego pomieszczenia.
Kiedy jednak zależy nam na kilku ujęciach z konkretnego pomieszczenia, to dość często pojawia się problem kompozycyjny dla każdej z kamer.
Zazwyczaj wnętrze aranżujemy pod konkretny kadr i to co dobrze wygląda w kamerze 1, nie koniecznie musi dobrze wyglądać w kamerze 2. I tutaj z pomocą przychodzi nam właśnie animacja i wykorzystanie klatek kluczowych.
Klatki kluczowe w animacji. Dlaczego właśnie to rozwiązanie?
W naszym przypadku oczywiście nie tworzymy animacji. Wykorzystujemy jedynie klatki kluczowe do zmiany kompozycji dla konkretnego ujęcia, nie “psując” tego pierwotnego i każdego innego, jakie przygotujemy pod kolejne kamery.
Bardzo ważne jest, aby mieć powtarzalny kadr. Niekiedy zdarza się, że po dłuższym czasie klient prosi nas o identyczne ujęcia, chociażby ze zmienionymi kolorami poszczególnych elementów wyposażenia lub z innym dekorem podług, mebli, czy czegokolwiek innego.
W takim przypadku nie możemy sobie pozwolić na ustawianie elementów wyposażenia wnętrza na czuja i “tak mniej więcej”. Byłoby to nieprofesjonalne i prawdopodobnie zakończyłoby współpracę z tym klientem. Dlatego musimy zapomnieć o partyzantce i robieniu czegokolwiek “tak mniej więcej”.
Klatki kluczowe w animacji pozwalają nam zmienić położenie przedmiotów dla poszczególnych kadrów bez obawy, że cokolwiek zepsujemy w innych ujęciach. Mamy wtedy pewność, że kadr będzie powtarzalny w 100%.
Klatki kluczowe dają nam możliwość zmiany kompozycji a jednocześnie bezpieczeństwo.
Jak mam się zabrać za przygotowanie automatyzacji?
Przede wszystkim trzeba wiedzieć jak działają i czym są klatki kluczowe. Ich najważniejsza funkcja to periodyzacja. Określają od jakiego miejsca na osi czasu ma się rozpoczynać zmiana położenia określonego obiektu a gdzie ma się zakończyć.
Korzystając z tego rozwiązania tworzymy klatki kluczowe (najłatwiej przy pomocy Auto Key) na których dokonujemy zmian.
- Włączamy Auto Key
- Przełączamy się na widok z wybranej przez nas kamery
- Umieszczamy suwak na osi czasu na konkretnej klatce (np. nr 10)
- Dokonujemy zmian (ustawiając modele wg uznania)
- Przełączamy się na widok kolejnej kamery
- Umieszczamy suwak na osi czasu na wybranej następnej klatce (np. nr 20)
- Dokonujemy kolejnych zmian pod ten konkretny kadr
…. powtarzamy te czynności tyle razy ile mamy kamer.
Jak działa taka automatyzacja w praktyce?
Kiedy mamy już przygotowane klatki kluczowe z naniesionymi zmianami, przechodzimy do Batch Render i tworzymy tyle widoków, ile mamy kamer.
Każdemu widokowi określamy jaki zakres klatek ma być wyrenderowany (np. 0-0, 10-10, 20-20….) i dla jakiej kamery oraz wskazujemy miejsce docelowe zapisania wyrenderowanego obrazu. Wcześniej oczywiście określamy format i rozdzielczość.
Po ustawieniu tych wszystkich parametrów klikamy render i możemy iść spać 😉
SUPER prawda? :)))
W poniższym wideo pokazuję wszystko dokładnie krok po kroku. Jak ustawić klatki kluczowe, jak dokonać na nich zmian kompozycyjnych oraz jak przygotować automatyczną kolejkę renderowania korzystając z Batch Render.
Koniecznie obejrzyj to wideo!
PS
Zapraszam również do odwiedzenia moich profili w mediach społecznościowych:
Facebook | Instagram | Pinterest | Linkedin | YouTube